Onze visie is dat een professionele medewerker altijd lerende is. Dat betekent dat ieder teamlid openstaat voor kwaliteitsverbetering. Teamleden volgen individuele of teamcursussen op gebieden waaraan de leerkracht, in combinatie met de schoolontwikkelingen, wil werken.
Daarnaast werken teamleden samen om optimaal gebruik te maken van elkaars kennis en ervaring. De teamleden handelen vanuit een gemeenschappelijke visie over ontwikkeling, opvang en onderwijs. De schoolleiding motiveert en faciliteert het team om de kwaliteit van het onderwijs en vang binnen ons kindcentrum te verhogen en te borgen. De schoolleiding bewaakt het onderwijskundig proces. Binnen O3 werken we met Professionele Leer Gemeenschappen (PLG).
'Een gemeenschap van professionals die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het leren en ontwikkelen van kinderen, waarin er eigenaarschap en regelruimte is, waar teamleden initiatieven nemen voor de eigen professionalisering en collectief leren, waar medewerkers werken die gemotiveerd, betrokken en bevlogen zijn en blijven en al hun talenten inzetten voor de brede ontwikkeling van de kinderen.'
In ons kindcentrum wordt gewerkt met de vaardigheidsmeter instructiegedrag. De meting houdt ons als leerkrachten scherp op de pedagogische en didactische vaardigheden. Deze vaardigheden zijn belangrijk om goed, eigentijds en activerend les te geven. Eens per jaar worden we op alle aspecten van goed lesgeven gemeten. Dat geeft ons de mogelijkheden om door te ontwikkelen naar een excellente leerkracht. De vaardigheidsmeter heeft een minimumniveau. Daar willen we allemaal aan voldoen. Onze ambities liggen hoger. Elke leerkracht neemt ontwikkelpunten op in zijn persoonlijk ontwikkelingsplan. De vaardigheidsmeter brengt ook de verschillen tussen leerkrachten in beeld. Verschillen die er mogen zijn en die ons helpen, van elkaar te leren, elkaar op te scherpen met het oog op: het onderwijs passend maken voor ieder kind.
Praktisch gezien is Lesson Study samen een les voorbereiden, deze uitvoeren en daarna samen nabespreken en weer aanpassen. Dit verloopt volgens een vast stappenplan. Eerst ontwerpt een groep leraren samen een les. Vervolgens toetsen ze deze in de praktijk. Eén van de leraren geeft de les, de andere leraren kijken hoe de leerlingen erop reageren. Dat kan live of met een camera. Het team toetst de lesinhoud en de gebruikte werkvormen, dus hun focus ligt volledig op de leerlingen. Worden de leerlingen betrokken? Wordt hun nieuwsgierigheid geprikkeld? Leren ze ervan? Daarna wordt de les gezamenlijk nabesproken en aangepast. In dit proces ontwerp je als team die perfecte les die anderen ook weer kunnen geven
Kindcentrum O3
Zaanstraat 25
2515 TM Den Haag
070 82 00 182 en 070 820 01 83